Szimbiózis

Bálványigény

2024. január 08. - Teplán Ervin

Van-e nagyobb ellentmondás, mint a XXI. században totemoszlop körül táncolni? Nem, nem azoknak a törzseknek a tagjaira gondolok, akik napjainkban is az „őskorban” élnek, hanem az eddigi legmagasabb technikai civilizáció bálványfaragóira és -imádóira. Igen: bálványfaragóira! Merthogy bálványok pedig nincsenek… addig, amíg nem teremtünk magunknak. Hogy miért teremtenénk?

balvanyigeny_xxx.jpg

Nem kérdés, mert lelki igényünk van rá… Persze nem mindenkinek. Szóval ellentmondás… Vagy mégsem? Lehet, hogy az eddigi legfejlettebb technikai civilizáció lelki vonatkozásban őskori? Végül is miért ne lehetne, hiszen a félelem az félelem, akkor is, ha szárazságból fakad az éhezés, és akkor is, ha a robottechnika terjedése miatti munkanélküliségből… A halálfélelem is ugyanaz… Ahogy a totemoszlop is… még ha korunkban lehet akár digitális is!

Tehát vannak bálványigények… és bálványfaragók is. Sőt: bálványigényeket faragók is! Mert bizony az igény az szükséglet… a szükséglet piacot jelent… üzleti potenciált, azaz profitlehetőséget… vagyis a PÉNZszerzés lehetőségét.

Marketing-egyszeregy: ha nincs igény, akkor teremteni kell! Igen, bálványigényt is!

Nem véletlen a nagybetűs PÉNZ, hiszen sokaknak a pénz is bálvány… faragják és imádják! Vagy másfajta bálványt faragnak a PÉNZért… imádják, hogy PÉNZT adjon nekik… PÉNZzel jutalmazza őket azért, mert imádják…

A PÉNZ mint bálvány… a pénz, ami egyszerű eszköznek indult… A pénz mint szükséglet, amely minden(!) szükségletünk kielégítésénél megjelenhet.

Létfenntartás – hát persze! Létbiztonság és védelem – hogy a csudába ne! Szociális szükségletek – ki merné tagadni? Elismerés és megbecsülés – bizony-bizony… Önmegvalósítás – hagyjuk az álszenteskedést…!

Bálványigény… az igény szükséglet… amit ki kell elégíteni… marketing… szolgáltatás, gyártás… profit… PÉNZ!

Bálványigény… ha nincs, akkor teremteni kell, generálni… különben veszélyben a profit…

A PÉNZ hatalom – a hatalom PÉNZ!

A HATALOM is bálvány, amit sokan imádnak… És bálványokat teremtenek a HATALOM megszerzése érdekében! Akár élő emberből is… Akár önmagukból is! Politikai vezetőt… Mert ismerik a bálványimádók lélektanát…

Ezért nemcsak bálványt teremtenek, hanem bálványigényt is… Vágyból vagy félelemből… Vágyból, hogy nem lesz több félelem… mert a bálvány megszabadít tőle…

Ha megfelelően imádod!

„De megfelelően imádom-e?” Hoppá, egy újabb félelem! 

Bálványfaragás… bálványigény-faragás…

Marketing… üzleti… politikai…

Üzleti bálvány: márka… brand… sztár…

Politikai bálvány: ÉN-márka… personal (super!)brand… bálványozott vezető… (önbálványozott is!).

Üzleti kommunikáció – üzleti bálványfaragás: felébresztik a bálványigényt és megteremtik a bálványt, amely kielégíti…

Politikai kommunikáció – politikai bálványfaragás: felébresztik a bálványigényt és megteremtik a bálványt, aki kielégíti…

Bálványok pedig nincsenek… addig, amíg nem teremtünk magunknak. Igen, mert a közreműködésünk nélkül nem megy. Még a manipulálásunkhoz is szükség van ránk, a közreműködésünkre… a tudatalatti jóváhagyásunkra… a tudatlanságunkra… a „hipnotizálhatóságunkra”…

Kedves Olvasó, Te is közreműködő vagy?

Mennyire jellemző Rád a rajongás… a bálványozás?

Hogy az csak szeretet, szó sincs bálványozásról?

Hoppá! Lehet, hogy érdemes lenne közelebbről szemügyre venned?!

Ki válaszolt a kérdésemre: Te, vagy a Benned lakó bálványimádó?

Hogy nem azért tetováltattad az arcképét a válladra?

Hogy nem azért tapétáztad ki a posztereivel a szobádat?

Hogy ezek igenis a saját gondolataid?

Hogy nem vele bújsz ágyba… (a kedvesed mellé)?

Hogy nem azért adtad a fiadnak a nevét?

Hogy nem őt dédelgeted gyermekedként?

Hogy ez nem bálványozás?

Hogy nem is bálvány? 

Hogy Te nem is…?

Hogy csak szeretnek?

Hogy semmi manipuláció?

Hogy semmi bálványigény-generálás?

Bálványok pedig nincsenek… addig, amíg nem teremtünk magunknak.

Bálványigények pedig nincsenek… addig, amíg nem teremtünk magunknak.

De miért teremtenénk?

Hogy ezer oka lehet?

Persze – lélektani egyszeregy…

A következménye is!

süti beállítások módosítása